Księga Znaku – Kluczowy Element Twojej Marki
Podobno gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść. A kiedy logotyp firmy używany jest na sześć różnych, nieustalonych sposobów, tam podobnie jak w kuchni – panuje chaos. Do momentu, kiedy naprzeciw wychodzi podręcznik identyfikacji wizualnej, księga identyfikacji, brand book, księga znaku – nazewnictwo różnorodne, funkcja ta sama.
Zbiór wytycznych i wskazówek, które mają na celu określenie stosowania znaku marki. Jest to również zapis, który pomaga ujednolicić zasady dotyczące używania logotypu tak, aby znak był stosowany we wszystkich materiałach i we wszystkich możliwych obszarach w ten sam, spójny sposób. To dokument ważny w kontekście identyfikacji wizualnej firmy.
Księga znaku – czym jest i jak ją stworzyć?
Z czego składa się przykładowy podręcznik identyfikacji? Co powinna zawierać księga znaku? To zależy. Jedni klienci decydują się na bardziej, inni na mniej rozbudowane opisy znaków. Najbardziej podstawowy opis może zawierać nawet niecałe 10 stron. Generalnie chodzi o to, aby księga znaku pokazywała, jak powinno wyglądać logo. Bardzo ważny jest tutaj visual keys, czyli całe opracowanie graficzne identyfikujące firmę.
Podstawowa wersja księgi znaku
Księga znaku ma oczywiście swoje podstawowe składowe. Jest w końcu dokumentem, taką instrukcją obsługi logo, pozwala na standaryzację logotypu. Tworząc taki dokument, nie możemy zapominać o standardowych elementach, które powinien zawierać:
- Logotyp wersja podstawowa,
- Alternatywne wersje znaku,
- Minimalna wielkość znaku oraz skalowanie znaku,
- Typografia znaku,
- Budowa znaku – opis,
- Pole ochronne i pole podstawowe znaku,
- Formy niedozwolone przedstawiania znaku,
- Kolorystyka znaku,
- Stosowanie znaku na różnych tłach i deseniach.
Wraz z upływem czasu, firmy uzupełniają księgę znaku o nowe elementy. Niektóre zaś od początku decydują się na rozbudowany opis podręcznika. Szablony prezentacji, wzór stosowania logo na wybranych gadżetach czy wygląd koperty firmowej.
Torba i wizytówki z logiem Kina Odeon, zaprojektowane przez Wide Vision. Przykład spójnej identyfikacji wizualnej.
Księga znaku – czy jest niezbędna?
Czy posiadanie księgi znaku jest konieczne? Oczywiście, że nie. Zdarzają się duże firmy, które swojej księgi identyfikacji nie mają lub mają jej aktualizacje sprzed 10 lat. Księga znaku jednak pomaga przede wszystkim zapanować nad chaosem komunikacyjnym podczas używania logotypu marki. A używamy go przecież przy każdej możliwej okazji. Na każdym gadżecie marketingowym. Począwszy od stopki firmowej w naszym e-mailu, przez długopis, którym piszemy, kalendarz, który bierzemy na spotkania czy samochód, którym podjeżdżamy do klienta.
Zobacz też: Marketing i PR – dlaczego płacisz? Możesz zrobić to sam!
Akcje promocyjne, eventy firmowe, konferencje, plakaty, ulotki, konsultacje społeczne, animacje… nasz logotyp zasługuje na to, aby używać go poprawnie – jednolicie. Sprawne wykorzystanie logo wpływa pozytywnie na wzmocnienie wizerunku marki na rynku, usprawnia marketing w firmie, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży.
Firmowe koperty i wzory dokumentów kancelarii Dźwigała & Ratajczak. Kolejny przykłąd spójnej identyfikacji zaprojektowanej przez Wide Vision.
Księga znaku – spójna narracja, marketing i „bardziej ludzka” papierologia
Standaryzacja logo pomaga tez w zachowaniu spójnej narracji – czyli budowaniu historii, które przyciągają uwagę i się sprzedają. I tak na przekład nasz logotyp może mieć kształty i kolory, które symbolizują bliskie nam wartości – ale to temat na osobny artykuł.
Spisanie i przestrzeganie zasad użytkowania elementów identyfikacyjnych firmy ułatwia spójną komunikację i pokazuje nasz profesjonalizm, spójność, pewność swoich działań marketingowych i usługowych.
Informacje zawarte w księdze znaków przydają się także na etapie rejestrowania nowego znaku patentowego w Urzędzie Patentowym.
Wiesz już, że księga znaku jest czymś, czego potrzebujesz? Jeżeli tak, to zapraszamy do współpracy. Wide Vision pomoże Ci nie tylko w stworzeniu czytelnej księgi znaków, ale także opracuje profesjonalną identyfikację wizualną Twojej firmy i marki. Zobacz w zakładce projekty, jak pomogliśmy innym wyróżnić się z tłumu.
Zainteresowany współpracą? Napisz do nas!