Strategia komunikacji – dlaczego jej potrzebujesz?

Strategia komunikacji to niezbędne kompendium, które zawiera kompletne informacje o tym jak Twoja marka powinna komunikować się z otoczeniem. To taki biznesplan, który pomaga wdrożyć odpowiednie działania promocyjne, wizerunkowe i PR-owe, aby twoja firma mogła osiągnąć sukces. Podstawowym elementem komunikacji jest relacja z klientem, to tak naprawdę od niej zależy jakość komunikacji marki czy usługi.

Jak budować skuteczne i długotrwałe relacje z klientami?

Wierni klienci stanowią główny filar stabilnego funkcjonowania firmy. Kluczem do sukcesu sprzedaży produktów czy usług jest dokładne poznanie potrzeb klientów oraz dopasowanie do nich swojej oferty. W każdej branży istnieje duża konkurencja, tylko odpowiednio traktowany i doceniony klient pozostanie przy wybranej firmie, aby skorzystać z jej usług po raz kolejny. Współcześni nabywcy doceniają personalizację, działania nie schematyczne. Podstawową zasadą komunikacji jest długotrwała relacja z obecnym klientem, która jest korzystniejsza i bardziej opłacalna, niż poszukiwanie nowych odbiorców. Niezależnie jednak od tego, czy jest to kontakt bezpośredni, mailowy, telefoniczny, czy poprzez social media konieczne jest przestrzeganie kilku niezbędnych zasad, aby był on udany i profesjonalny.

Rozmowa – klucz do sukcesu

W budowaniu relacji ważna jest kulturalna rozmowa. Rozmawiając z klientem, trzeba zadawać pytania, okazać zainteresowanie, troskę, wsłuchać się w jego potrzeby. Musimy sprawić by podczas spotkania rozmówca czuł się wyjątkowy, dając mu to co mamy najcenniejsze – czyli nasz czas i uwagę. Tworzenie przyjaznej atmosfery, sprzyja otwartości, buduje wzajemne zaufanie. Czasami warto też zrezygnować ze skomplikowanego słownictwa używanego w branży. Pomocnym narzędziem w rozmowie z klientem jest tzw. small talk, czyli krótka pogawędka na uniwersalny temat. Zwykła wymiana zdań sprawia, że klient czuje się traktowany jak człowiek, a nie jak kolejny numer z listy sprzedażowej. Pozytywne nastawienie, dobra energia, uśmiech oraz życzliwość to absolutne minimum w bezpośrednim kontakcie.

Social media czyli komunikacja marki online

Najpopularniejszym sposobem komunikacji na odległość jest Internet. Social media generują dużo ruchu ze względu na różnorodność treści oraz liczbę aktywnych użytkowników, co ma znaczący wpływ na interakcję pomiędzy marką, a potencjalnym klientem. Współcześni odbiorcy wymieniają się ze sobą cennymi informacjami za pomocą mediów społecznościowych, wyrażają swoje opinie i komentarze na temat danej firmy. Jeżeli chcemy zwiększyć jakość obsługi klienta i odróżnić się od konkurencji musimy wdrożyć aktywną i regularną komunikację. Obsługa profilu marki w mediach społecznościowych powinna być profesjonalna i skuteczna. Odpowiednio dobrany content angażuje użytkowników, dając im szersze spojrzenie na wartości które chcesz wypromować.

Skuteczne zasady komunikacji w mediach społecznościowych to:

Wyznacz cele biznesowe, planuj

Zastanów się na czym najbardziej Ci zależy. Czy Twoje działania mają przynieść zysk lub podnieść sprzedaż? a może wesprzeć wizerunek Twojej działalności? Każdy cel powinien być jasno i precyzyjnie zdefiniowany. Np.:

  • wzrost ruchu na stronie internetowej
  • wzrost sprzedaży
  • większa świadomość i rozpoznawalność marki
  • wzrost zasięgu i ilości fanów na social mediach

Wybierz odpowiednie media społecznościowe

Kanały social media są skutecznym narzędziem promocyjno – sprzedażowym. Zastanów się, które z nich są odpowiednie dla Twojego biznesu? Każda z platform przyciąga inny typ odbiorców, konieczne jest dopasowanie do nich swojej komunikacji. Zwiększ działania w tych, które przyniosą najlepsze efekty.

Pisz regularnie i z pomysłem / ciekawy content

Użytkownicy social mediów doceniają proste i konkretne komunikaty. Skup się na tym co już oferujesz przedstawiając to w odpowiedni sposób. Zastanów się jakie treści należy przekazać, a jakich unikać. Skup się na jakości a nie ilości.

Dobierz odpowiednią taktykę, do danej grupy docelowej

Na jakich portalach społecznościowych Twoja grupa docelowa użytkowników jest najbardziej dostępna i aktywna?

Korzystaj z analizy danych i statystyk / monitoruj i oceniaj efekty

Właśnie wprowadziłeś na rynek nowy produkt czy usługę, chcesz wiedzieć jak reagują na niego użytkownicy i co o nim myślą? Korzystaj z odpowiednich narzędzi, które oferują media społecznościowe min. Alerty Google, Google Analytics czy Business Suite Facebooka. Za pomocą tych narzędzi można nie tylko monitorować użytkowników, hashtagi, słowa kluczowe czy naszych konkurentów, ale skutecznie planować strategie komunikacji.

Bądź aktywny, podążaj za swoimi klientami, prowadź z nimi regularne interakcje

Skutecznym sposobem dialogu, aby zaangażować naszych followersów jest publikacja posta w którym dajemy naszym użytkownikom wybór, zadajemy pytanie lub prosimy o opinie. Wartościowa grafika, film lub ciekawy konkurs pozytywnie wpłynie na zasięgi oraz wizerunek naszej firmy.

Zobacz też: WideApp – stwórz strategię marketingową jednym kliknięciem!

Potrzebujesz strategii dla Twojej marki? Skontaktuj się z nami.

Chętnie porozmawiamy o Twoim projekcie. Zobacz nasze portfolio i napisz do nas.