SEO copywriting – czyli jak napisać tekst pod SEO?

Jak napisać dobry tekst pod SEO? W jaki sposób wybrać odpowiednie frazy kluczowe i czym są tzw. frazy long tail? Z jakich narzędzi powinien korzystać profesjonalny SEO copywriter? Oto kilka wskazówek, które ułatwią Ci pozycjonowanie strony.

Określ temat artykułu

Najistotniejszym elementem w SEO copywritingu jest bez wątpienia odpowiedni dobór tematu tekstu. Nie możemy zapominać o tym, że piszemy przede wszystkim dla ludzi, a nie dla botów Google. Czasy, w których zbiór suchych faktów, naszpikowanych frazami kluczowymi, był atrakcyjny dla wyszukiwarki Google, dawno minęły. Podczas planowania artykułu możemy korzystać z trendów i „gorących tematów”, jednak pamiętajmy o tym, aby nie kopiować tekstów z innych stron. Google uznaje takie treści za nieatrakcyjne i zauważa, że nie są one efektem Twojej pracy. Staraj się więc ująć temat – nawet ten trendujący – w sposób świeży i w miarę możliwości oryginalny.

Zobacz też: Księga znaku – co to takiego?

Nie dubluj tematów artykułów z własnego bloga – może wtedy dojść do kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, gdzie o wysokie pozycje na daną frazę walczą dwa lub więcej wpisów. Google ma kłopot, który artykuł uznać za „ten główny”, co negatywnie wpływa na wyniki wyszukiwania i ruch na stronie. Kanibalizacja słów kluczowych nie dotyczy artykułów w mediach newsowych, gdzie powielanie głównych fraz jest naturalnym zjawiskiem, ze względu na charakter tego typu portali.

Zrób drabinkę SEO tekstu

Bardzo pomocnym narzędziem w konstruowaniu tekstów zoptymalizowanych pod kątem SEO jest tworzenie drabinki, czyli planu artykułu. To rozwiązanie pomaga nie tylko uporządkować wpis, ale także wyczula copywritera na to, że każda sekcja tekstu powinna odpowiadać na konkretne zapytanie potencjalnego użytkownika. Tak właśnie w pigułce można określić wszystkie działania pozycjonujące: zastosowane przez nas rozwiązania SEO mają pomóc internautom znaleźć odpowiedzi na zadawane przez nich pytania. Warto, by to przekonanie towarzyszyło nam nie tylko podczas pisania artykułów, ale także przy optymalizacji strony internetowej.

Słowa kluczowe

SEO copywriting kojarzy się przede wszystkim z tworzeniem tekstów napiszkowanych słowami kluczowymi, czyli frazami i zapytaniami dotyczącymi danego tematu, najczęściej wpisywanymi w wyszukiwarkę Google. Istnieje mnóstwo platform – płatnych i bezpłatnych – oferujących wyszukiwanie i analizowanie słów kluczowych pod konkretne zapytania (np. Półki do salonu). Jest tego tyle, że można się pogubić. Na co więc warto zwrócić uwagę?

Sugeruję przede wszystkim przyjrzeć się popularności słów kluczowych, czyli ilości wyszukiwań danej frazy. Jak powszechnie wiadomo – im większa konkurencja, tym trudniej się przebić – dlatego warto zamieszczać w tekście zarówno słowa kluczowe z wysokiej pozycji (te popularne i często używane), jak i te znajdujące się nieco niżej w rankingu.

Zobacz też: Marketing i PR – dlaczego płacisz? Możesz zrobić to sam!

Warto także zastanowić się, na jakie frazy chcemy wypozycjonować naszą stronę internetową. W przypadku biznesów lokalnych polecam stosować frazy regionalne, czyli te związane z lokalizacją firmy (np. nowoczesne pralki Zamość). Jeżeli Twoja strona już jest w wynikach wyszukiwania Google, czyli pojawia się w SERP, można korzystać z narzędzi ułatwiających pozycjonowanie, jakie oferuje nam Google Search Console. Platforma ta umożliwia sprawdzenie jakich słów kluczowych użyli użytkownicy, którym wyświetliła się nasza strona.
Stosuj frazy typu long tail

W tekstach często stosuje się tzw. długi ogon, czyli frazy long tail. To frazy, które zazwyczaj składają się z więcej niż 3 słów. Precyzują zamiary użytkownika i częściej prowadzą do konwersji na stronę, dlatego SEO copywriterzy chętnie zamieszczają je w opisach i artykułach. Frazy te cechuje także mniejsza konkurencyjność i są one polecane firmom, które mają ograniczony budżet na SEO.

Zobacz też: Landing Page – jak zbudować skuteczną stronę i pozyskać leady?

Nagłówki i tytuł

Kolejnym kluczowym aspektem w SEO copywritingu są tytuł i nagłówki. Istotne, by każdy z nich zawierał w sobie słowa kluczowe. Aby wyszukiwarka Google mogła roztrzygnąć, co jest tytułem, nagłówkiem, a co treścią artykułu, należy stosowac odpowiednie tagi HTML. Dla tytułu będzie to tag H1, który powinien pojawić na stronie tylko raz. Nagłówki i podnagłówki oznaczamy analogiczne tagami H2, H3. Tak uporządkowany artykuł z pewnością ma szansę na wyższą pozycję w SERP.

Zobacz też: Jak zwiększyć zasięg organiczny na Facebooku? Fakty i mity
Korzystaj z tagów meta title i meta description

Innym ważnym elementem jest edycja meta title i meta description. Są to, kolejno – linki i krótke opisy, które widzimy w wynikach wyszukiwania Google.

Warto, by zarówno meta title i meta description zawierały słowa kluczowe, a także sugerowały odpowiedzi na pytania, które zadaje użytkownik przeszukujący Google. Dla przykładu z obrazka: meta title i meta description mogą zachęcić do wejścia na stronę osobę, która myśli o zatrudnieniu agencji marketingowej. Wpis na blogu Wide Vision wyraźnie odpowiada na taką potrzebę i podsuwa użytkownikowi to, czego szuka w Google.

Linkowanie wewnętrzne

Wróćmy jednak do artykułu na stronie – w końcu to wpis o SEO copywritingu. W swoim tekście zamieszczaj linki do innych materiałów opublikowanych na swoim portalu, najlepiej powiązanych tematycznie z artykułem. Nie tylko ułatwi to użytkownikowi przyswojenie jak najrzetelniejszych informacji, ale także sprawi, że bot indeksujący Google szybciej zaindeksuje całą Twoją stronę. Zabiegi związane z linkowaniem wewnętrznym tworzą siatkę, która skraca i ułatwia podróż bota Google po naszym portalu.

Zobacz też: Jak zaprojektować idealne logo? Oto kilka kluczowych zasad

Wystrzegaj się natomiast zamieszczania linków zewnętrznych, prowadzących do innych portali. Takie linki (zazwyczaj) osłabiają moc SEO.

Podpisuj się pod artykułem

Google lubi, gdy artykuły są podpisane imieniem i nazwiskiem. W ten sposób wpis zamieszczony na blogu jest bardziej wiarygodny, a autor kilku tekstów o podobnej tematyce może zostać uznany przez Google za eksperta w danej dziedzinie. Wyjątkiem są oczywiście treści zamieszczane np. na platformach sprzedażowych czy w sklepach internetowych – tam podpis autora tekstu nie jest potrzebny.

Zamieszczaj wysokiej jakości grafiki i filmiki

To bardzo istotny element – w końcu chodzi o jakość Twojej strony. Co więcej, podpisuj filmy i obrazy, wplatając w opisy słowa kluczowe. Raczej powstrzymuj się od dodawania obrazów jako części tła strony, a postaw na dodawanie grafik, które są oddzielnym bytem na portalu. Jak sprawdzić, z którego rozwiązania korzystamy? Zobacz, czy obraz z Twojego wpisu da się zapisać na dysku komputera. Jeżeli nie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest on częścią tła strony.

Uzbrój się w cierpliwość i publikuj regularnie

Pamiętaj o tym, że SEO copywriting to jedynie jeden z elementów strategii SEO. Nie przyniesie on efektów, jeżeli nasza strona internetowa nie jest przyjazna botom, zawiera tagi wykluczające indeksowanie, czy jej struktura jest nieuporządkowana i uniemożliwia pozycjonowanie. Pamiętaj również o systematyczności pisania – Google w swoim rankingu już nie bierze pod uwagę wieku domeny ani strony, ale skupia się na ilości i jakości treści. Im częściej publikujesz dobre jakościowo treści, tym większa szansa, że Twoja strona będzie bardziej widoczna w wyszukiwarce Google.

 

Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu.
Chętnie porozmawiamy o Twoich pomysłach.
Zobacz nasze portfolio i napisz do nas.