Case study: jak zaprojektować idealne logo?

Mniej znaczy więcej – złota zasada przy projektowaniu logo.

Jak wygląda idealne logo? Powinno być proste, zapadać w pamięć i mówić jak najwięcej o charakterze biznesu, którego jest symbolem. O projektowaniu znaków graficznych marek powiedziano już wiele, dlatego proces projektowania logotypów najlepiej pokazać na konkretnych przykładach.

Na tapetę wzięliśmy zaprojektowane przez Wide Vision logotypy trzech brandów. „Odeon” to dobrze znane kino w Sochaczewie, „Chroń morze” to rozbudowany projekt dotyczący aktualizacji programu ochrony wód morskich, a „Pectore Eco” to firma od lat zajmująca się gospodarką wodną.

Odeon – czyli logo jak ze starego kina

Logo „Odeonu” inspirowane jest starym amerykańskim kinem – złotą erą Hollywood. Nie ma się co dziwić – właściciel tego ważnego kulturalnego punktu na mapie Sochaczewa jest prawdziwym koneserem i znawcą filmu.

Logotyp jest stylizowany na neon Art déco. Ma on kojarzyć się klientom ze „starym kinem, czyli dobrym kinem”.

Zobacz też: Jak zaprojektować idealne logo? Oto kilka kluczowych zasad

Żółty kolor, nawiązujący do fotograficznej sepii, doskonale pasuje do retro charakteru logotypu. Mimo graficznego nawiązania do kina z lat 30. XX wieku, logotyp jest minimalistyczny i nowoczesny. Doskonale wypada na tle innych znaków graficznych miejsc związanych z kulturą, zachowując przy tym swój wyjątkowy charakter.

Logotyp współgra również z wystrojem kina, zaprojektowaną przez nas stroną internetową oraz materiałami promocyjno-informacyjnymi (broszury czy comiesięczny repertuar).

Logo Kina Odeon – wizualizacja

Logo Kina Odeon – księga znaku.

Efekty:

Już nasze pierwsze propozycje projektów Brand Design zostały bardzo dobrze przyjęte przez klienta. Dostaliśmy zgodę na rozwijanie koncepcji zgodnie z naszą wizją. W efekcie w dniu, w którym została uruchomiona strona Kina Odeon, odwiedziło ją ponad osiem tysięcy osób, a na miesiąc przed uruchomieniem kina media społecznościowe zgromadziły kilka tysięcy obserwujących. Agencja Wide Vision wciąż współpracuje z klientem rozwijając design i wpierając zespół w działaniach marketingowych.

Logo Kina Odeon na torbie i wizytówkach.

Chroń morze – logo jak z kreskówki Disneya

Celem kampanii Chroń Morze jest zwrócenie uwagi na problemy dotyczące wód morskich, ale także tego, jak ważną rolę dla kraju odgrywa Bałtyk. Identyfikacja, stworzona od podstaw przez agencję, jako główne gwiazdy wybrała zwierzęta żyjące w środowisku morskim, zbliżając odbiorców kampanii do problemu.

Od czego zaczęliśmy? Na samym początku klient podzielił się z nami swoimi inspiracjami, które nadały kierunek naszym pracom. Głównym celem było stworzenie wektorowych grafik zwierząt morskich. Proste i kolorowe obrazki nawiązywały do komiksów, które kojarzą się przecież z objaśnianiem często skomplikowanych zagadnień czy życiowych prawd w prosty i czytelny sposób. Forma ilustracyjna doskonale współgrała z odważnymi, nasyconymi kolorami i kształtami. Minimalistyczne podejście pozwoliło wykreować ilustracje nowoczesne, designerskie.

Zobacz też: MARKETING i PR – DLACZEGO PŁACISZ? MOŻESZ ZROBIĆ TO SAM!

Z formy ilustracyjnej i komiksowej skorzystaliśmy także podczas tworzenia logotypu „Chroń morze”. Na znak graficzny składa się nazwa projektu, w którą wpisany został kształt przypominający rybę. O prostszą i bardziej czytelną symbolikę chyba trudno. Warto wspomnieć także o tym, że logo „Chroń morze” nawiązuje swoim kształtem do disneyowskich animacji filmowych.

Logo „Chroń morze”

Znak graficzny „Chroń morze”

Zwierzęta w komiksowym stylu – element identyfikacji wizualnej „Chroń morze”

Efekty:

Logo wyznaczyło ścieżkę prowadzącą do powstania identyfikacji wizualnej, która zapewniła spójną i skuteczną komunikację. Zarówno logotyp, jak i grafiki, pojawiły się w licznych materiałach promocyjnych – w prasie drukowanej i internetowej oraz na ściankach eventowych i roll-upach.

Foka – element identyfikacji wizualnej „Chroń morze”

Pectore Eco – logo firmy służącej naturze

Pectore Eco to firma zajmująca się działaniami związanymi z gospodarką wodną, oceną oddziaływania projektów na środowisko oraz dokumentami planistycznymi i ekspertyzami. Działająca od 2009 roku spółka wymagała nowej identyfikacji wizualnej, wprowadzającej świeżość i nawiązującej do misji firmy.

Zobacz też: Księga znaku – co to takiego?

Jaki wyglądał początek naszej współpracy? Klient odezwał się do nas z zamiarem stworzenia nowej strony internetowej, a my zaproponowaliśmy mu także nowy znak graficzny jego firmy. Stare logo Pectore Eco w czytelny sposób pokazywało ekologiczną misję marki, niemniej wymagało lekkiego odświeżenia, unowocześnienia i uproszczenia.

Nowe logo zostało zaprojektowane w zgodzie ze złotą zasadą: mniej znaczy więcej. Składa się z elementu graficznego, który może funkcjonować samodzielnie, a pełny logotyp jest uniwersalny, czyli podsuwa potencjalnemu klientowi konkretne skojarzenia (ekologia, natura, zaufanie, spokój etc.).

Nowoczesny znak graficzny stał się także bazą dla identyfikacji wizualnej firmy i nowej szaty graficznej strony internetowej. Pectore-eco.pl zyskała przejrzysty layout, przyjazny użytkownikom. Strona internetowa jest spozycjonowana pod kątem SEO.

Logo Pectore Eco na wizytówkach.

Stare logo Pectore Eco

Odświeżone logo i nowa identyfikacja wizualna Pectore Eco pozytywnie wpłynęły na komunikację z odbiorcami. Dzięki stronie internetowej firma mogła łatwiej dotrzeć ze swoją ofertą do większej liczby potencjalnych klientów.

Logo Pectore Eco – wizualizacja.

Jak stworzyć idealne logo? Wnioski

Nie ma jednej zasady, która pomoże nam stworzyć idealny logotyp – co dobrze widać na powyższych przykładach. Co klient, to inna historia, inne przekonania biznesowe i inne wymagania dotyczące logotypu i identyfikacji wizualnej. Warto jednak zauważyć kilka punktów, które możemy odnaleźć w każdym z trzech projektów:

  • pomocne były inspiracje klientów i wyraźne określenie misji firmy,
  • istotną rolę odgrywają kolory i kształty,
  • logotyp musi wpisywać się w charakter przedsięwzięcia,
  • mniej znaczy więcej – regularne kształty i minimalizm to klucz do sukcesu
  • uniwersalizm – logotypy powinien przywoływać konkretne skojarzenia,
  • logo jest ważnym elementem spójnej komunikacji.

Zobacz też: Gadżety reklamowe – jakie wybrać dla swojej firmy?

Potrzebujesz logo i identyfikacji wizualnej, ale nie do końca wiesz, jak się za to zabrać? Zapraszamy do kontaktu. Chętnie porozmawiamy o Twoich pomysłach. Zobacz nasze portfolio i napisz do nas.