moodboard projektowanie graficzne projekt graficzny identyfikacja wizualna

Moodboard – niezastąpione wsparcie w procesie projektowania identyfikacji wizualnej marki 

Projektowanie elementów identyfikacji wizualnej marki, takich jak logotyp, opakowania, strona internetowa i wielu innych, to proces pełen wyzwań, wymagający nie tylko umiejętności technicznych, ale także kreatywności i wizji. W takim kontekście, narzędzia wspierające proces projektowy, jak dla przykładu opisany w  poprzednim  wpisie Brief, okazują się niezwykle przydatne. Brief jednak,  to dopiero początek, po jego analizie grafik/designer przystąpi do tworzenia moodboardu.  W dzisiejszym artykule omówimy czym jest mood board i w jaki sposób wpływa on na proces projektowy.

Moodboard – niezastąpione wsparcie w procesie projektowania identyfikacji wizualnej marki 

Moodboard to niezastąpione wsparcie w procesie projektowania identyfikacji wizualnej marki. Dzięki paletom kolorów, szablonom graficznym, spójnej typografii oraz inspirującym fotografiom i rysunkom designer stworzy skuteczne narzędzie do budowy wizerunku twojej marki. Dzięki moodboardowi łatwiej będzie znaleźć inspiracje do projektu logo, doboru ikon czy fotografii dla Twojej strony internetowej.

Mood board, lub też bardziej swojsko: tablica nastroju, czy też tablica inspiracji to zestaw zdjęć, barw, faktur, fontów, rysunków i innych elementów, które w połączeniu ilustrują ideę i kierunek w jakim możemy podążać na kolejnym etapie projektowania. W swojej formie moodboard może przypominać kolaż. kojarzy się również z mapą myśli, która pomaga zobaczyć wizję projektu w pełnym kontekście. Moodboard jest idealnym narzędziem do zdefiniowania kierunku projektu graficznego. Dzięki zbiorowi inspirujących elementów, twórca może z łatwością wyznaczyć estetyczny ton projektu. To pozwala uniknąć chaosu i utrzymanie spójności wizualnej od samego początku.

Zawartość moodboardu powinna być starannie dobrana, aby odzwierciedlać charakter i wartości Twojej marki. 

Na moodboardzie mogą się znaleźć:
1. Logotypy różnych marek w celu pokazania stylu ku któremu będziemy dążyć
2. Kolorystykę – ważne jest, aby kolory odzwierciedlały charakter marki i były spójne z jej wartościami.
3. Inspirujące zdjęcia i obrazy – mogą to być zarówno zdjęcia związane z branżą, w której działa marka, jak i niezwiązane bezpośrednio, lecz nawiązujące do jej wartości.
4. Cytaty i frazy kluczowe, które nawiązują lub podkreślają ideę marki.
5. Materiały i tekstury – można dodać elementy tekstylne, drewniane czy metalowe pasujące do wizerunku marki.
6. Inspirujące projekty – projekty artystyczne innych branż i sektorów, które inspirują lub odnoszą się do wartości marki.

poniżej prezentujemy przykładowe moodboardy, które powstały w naszej agencji:

Tworzenie moodboardu ma na celu zbieranie i uporządkowanie różnorodnych inspiracji w jednym miejscu. Dzięki temu łatwiej jest zorganizować myśli, znaleźć i rozbudować pomysły. Pozwala to skutecznie przyspieszyć i ułatwić proces projektowania. Umożliwia przedstawienie klientowi  wizji i pomysłów grafika w sposób wizualny.  Dzięki temu jesteśmy w stanie „poczuć, jak powinien prezentować się ostateczny efekt już na etapie planowania, zanim zostaną wykonane pierwsze szkice projektu.

Moodboard jest kołem zamachowym procesu twórczego. pozwala uruchomić wyobraźnię i pobudzić kreatywność. Stworzenie tablicy inspiracji pozwala skutecznie pozbyć się blokady twórczej i ułatwia generowanie pomysłów i poszukiwanie nowych inspirujących rozwiązań twórczych.  Dzięki temu twórca może łatwiej znaleźć unikalne rozwiązania i pomysły, które wyróżnią jego projekt. Praca nad moodboardem pomaga otworzyć umysł na nowe pomysły, techniki i style, które wcześniej nie przyszłyby nam do głowy.

Moodboard ułatwia komunikację między projektantem a klientem i pozwala na uniknięcie nieporozumień. Przyspiesza proces projektowania, gdyż pozwala  na wczesnym etapie określić kierunek i styl powstającej identyfikacji, reklamy, logo czy strony internetowej.

Klient często ma swoje własne wizje i oczekiwania odnośnie projektu graficznego. Mood board stanowi doskonałą platformę do komunikacji między klientem a grafikiem. Zamiast opisywać często abstrakcyjne koncepcje słowami, projektant może pokazać klientowi moodboard, co pomaga w lepszym zrozumieniu zamierzeń projektowych i pozwala na szybsze dostosowanie się do oczekiwań klienta. Dzięki decyzjom jakie podejmiemy na etapie tworzenia moodboardu, unikamy krążenia w kółko, ślepych zaułków i szukania po omacku na dalszych etapach pracy. Znacznie przyspiesza to i ułatwia to cały proces.

Podczas tworzenia moodboardu, projektant ma okazję zestawić swoje własne wizje dotyczące graficznych aspektów marki z kierunkami wyznaczonymi w briefie. Gdy różnorodne elementy są ze sobą powiązane na tablicy inspiracji, stają się one konkretnymi punktami odniesienia, co pomaga w klarowaniu zamysłów i zachowaniu spójności.

Niektórzy uważają, że moodboard jest niezbędny, inni, że można się bez niego obyć. Wszystko zależy jednak od tego, przed jakim zadaniem stoimy i czy wizualne wspomaganie będzie pomocne w procesie kreatywnym. W przypadku projektowania identyfikacji wizualnej, logotypu, strony internetowej, opakowań warto poświęcić czas na jego stworzenie.

Moodboard to nieocenione narzędzie w procesie projektowania graficznego identyfikacji i kreowania marki. wspomaga proces twórczy, inspiruje i ułatwia komunikację. Dzięki niemu projektant może łatwiej zdefiniować kierunek projektu, znaleźć inspirację i komunikować się z klientem. Dlatego warto warto korzystać z tego narzędzia w procesie projektowym, aby osiągnąć najlepsze efekty i stworzyć projekty, które zachwycają swoją oryginalnością i spójnością.

Po więcej inspiracji zajrzyj na nasz Instagram.