Czy biznes wymaga działań marketingowych i PR-owych?
Oczywiście – możesz samodzielnie opracować strategię marketingową i zaplanować kampanię promocyjną. Ale czy to potrafisz? Możesz samodzielnie przygotować teksty na stronę www, komunikaty prasowe i kontaktować się z dziennikarzami przed konferencją. Ale czy masz na to czas?
Decydując się na współpracę z agencją marketingową i PR – płacisz. Zyskujesz jednak doświadczenie kilku, a czasem kilkunastu osób, ich umiejętności oraz ich czas. Nie musisz wtedy wiedzieć, czym jest coraz popularniejszy marketing rekomendacyjny, marketing szeptany czy kluczowy w każdej komunikacji social media marketing. Bywa jednak, że zwlekasz z podjęciem współpracy z agencją, bo masz wątpliwości. Nie wiesz, co otrzymasz w końcowej fazie projektu i zastanawiasz się nad tym, czy nie przepłacisz:
„100 sztuk wizytówek za 290 zł?! W drukarni internetowej za taką kwotę wydrukuję pięć razy tyle.”
„Sesja zdjęciowa biznesowa za 690 zł? Mój kumpel mi zrobi za połowę ceny.”
„Strona internetowa za 6 000 zł?! Przecież to takie proste, to nie może tyle kosztować.”*
Znasz to? Naprawdę tyle za swoje usługi życzy sobie agencja komunikacji marketingowej? Jak duży budżet jest potrzebny? Dlaczego masz zapłacić aż tyle? Czy wykonana grafika będzie w Twoim guście, czy profil Facebook będzie prowadzony odpowiednio? A co z wizerunkiem Twojej firmy? To podstawowe dylematy osób, korzystających z usług, nie tylko marketingowych czy PR-owych.
Usługa marketingowa to nie produkt
Usługi mają to do siebie, że są nienamacalne. To podstawowa różnica, która odróżnia usługę od produktu. Produkt, według słowników marketingowych, to przedmiot, który został już wyprodukowany i gotowy do sprzedaży, np. parasol, pasta do mycia zębów, telefon komórkowy, czy krzesło. Usługa zaś to czynność, wykonanie danej pracy, którą jedna strona może zaoferować drugiej. Oprócz tego, że jest nienamacalna, to nie prowadzi do jakiejkolwiek własności (Kotler, 1999).
Zobacz też: Księga znaku – co to takiego?
Idąc do fryzjera, również nie masz pewności, że fryzura z którą wyjdziesz będzie dokładnie tą, którą pokazałeś wcześniej pani fryzjerce na swoim smartfonie. I czy doradzi Ci inną, jeżeli fryzura, którą wybrałeś okaże się nieodpowiednią do Twoich rysów twarzy. Przejrzałeś jednak wcześniej jej stronę internetową, a tam cięcia i koloryzacje, których wcześniej dokonywała. Dodatkowo sprawdziłeś ilość gwiazdek na jej profilu Facebook i pozostawione opinie klientów, którzy zdecydowali się wcześniej skorzystać z jej usług. Decydujesz się na współpracę z agencją PR.
Dopytuj, od tego jest agencja marketingowa!
Analogicznie powinniśmy zrobić w przypadku PR-u i marketingu. Pozwoli to ograniczyć naszą niepewność w wyborze agencji marketingowej i dostrzec sensowność korzystania z jej usług. Strona internetowa, media społecznościowe – Facebook, Instagram, LinkedIn – indywidualnie otrzymane prezentacje, to najczęstsze miejsca, w których możemy przejrzeć portfolio zrealizowanych projektów. Możesz również sprawdzić oceny i referencje firmy. Najlepszym rozwiązaniem jest jednak spotkanie. Dzięki niemu poznasz zespół, który będzie dla Ciebie pracował, jak również zyskasz pełne wyobrażenie o podejściu do projektów. To również świetny moment, aby otwarcie dziwić się kosztom poszczególnych elementów marketingowych, czy PR-owych, które oferuje Twój potencjalny podwykonawca. Nie ma w tym nic złego – dopytuj. Podczas rozmowy może okazać się, że:
- wizytówki kosztują tyle, ponieważ koszt zawiera również cenę projektu. Do tego dobraną odpowiednio jakość papieru, druk dwustronny i np. jedno uszlachetnienie do wyboru – tłoczenie, lakier UV lub hotstamping.
- sesja biznesowa, to nie tylko dwie godziny pracy fotografa, który dojeżdża do Twojego biura lub gości Cię w profesjonalnym studiu fotograficznym. Podczas sesji często towarzyszy mu asystentka i makeupistka. Koszt sesji, to także postprodukcja, dodatkowy czas, który fotograf spędza na retuszowaniu i poprawianiu zdjęć. Cena brutto wynika również ze sprzętu i doświadczenia, które posiada fotograf.
- strona internetowa, zawiera również wycenę treści kreatywnych na Twoją stronę – copywriting, tłumaczenie całościowe na język angielski oraz zdjęcia.
Warto rozpocząć współpracę z agencją marketingową
Korzystasz z fryzjera co drugi miesiąc lub nawet raz w miesiącu. Decydujesz się na to, chociaż wiesz, że są osoby, które potrafią ściąć lub pofarbować swoje włosy samodzielnie. Dlaczego by nie pójść w ich ślady i zaoszczędzić na fryzjerze? Najprawdopodobniej dlatego, że masz świadomość, że profesjonalny fryzjer zrobi to za Ciebie lepiej. Decydujesz się, bo zależy Ci na Twoim wizerunku. Podobnie jest z agencją marketingową, której też warto zaufać!
*Koszty usług podane zostały przykładowo, zapraszamy do indywidualnych wycen.
Zainteresowany współpracą? Zobacz nasze portfolio i napisz do nas.
A po więcej inspiracji zapraszamy na nasze profile w social mediach:
Facebook
Instagram
Linked In
You Tube