Home » Design » Jak zaprojektować idealne logo? Oto kilka kluczowych zasad
a

Jak zaprojektować idealne logo? Oto kilka kluczowych zasad

Przez: Szymon Rzyskiewicz
Opublikowany 31 stycznia
Logo Audi
Idealne logo jest proste i zapada w pamięć

Istnieją proste zasady, których warto trzymać się podczas projektowania logo. Dzięki nim uda Ci się stworzyć logotyp przykuwający uwagę – taki, który stanie się znakiem rozpoznawczym Twojej firmy. Zdradzamy, w czym tkwi sekret idealnego logotypu.

Kto z nas nie kojarzy logotypów Volkswagena czy Dove? Co sprawia, że logotypy tych marek zna każdy, bez względu na wiek czy zainteresowania? Na czym warto się skupić podczas projektowania logotypu własnego biznesu? Czy lepiej zdecydować się na monogram, ikonę, a może zawrzeć w logo nazwę firmy, tak jak zrobiła to popularna sieciówka Zara? Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba uporządkować wiedzę na temat całego procesu projektowania logo. Zacznijmy od definicji.

Logo, a także logotyp, to unikalna forma graficzna, stylizowany symbol lub inna forma ekspresji graficznej, służąca do identyfikacji marki, biznesu lub firmy. Umieszczana jest niemal wszędzie – na różnego rodzaju materiałach reklamowych, bannerach, ściankach, broszurach, a także w reklamach wizualnych. Logo stanowi również bazę, zaczyn do opracowania identyfikacji wizualnej firmy. To znak rozpoznawczy Twojej marki, dlatego ważne, by wyglądał dobrze i współgrał z twoimi przekonaniami biznesowymi.

 

Zobacz też: Cztery elementy, które wpływają na jakość Twojej firmy i oferowanych przez nią usług

 

Już ta krótka definicja wyraźnie pokazuje, że logo to jeden z kluczowych elementów budujących i wzmacniających wizerunek każdego brandu.

Funkcje logo

Logo ma za zadanie:

  • ułatwić identyfikację naszej marki

  • pomóc klientowi w odróżnieniu naszej marki od marek konkurencyjnych

  • być znakiem rozpoznawczym biznesu

  • pokazywać, do kogo skierowane są nasze usługi

  • nawiązywać do wartości, którymi kierujemy się w biznesie

  • pokazywać nasze podejście do klienta

  • odzwierciedlać jakość oferowanych przez nas usług

  • być uproszczoną lecz skuteczną formą komunikacji z potencjalnym klientem

  • skłaniać odbiorców do konkretnych skojarzeń

  • przyciągać potencjalnych klientów

 

Funkcji, jakie pełni logo, jest mnóstwo. Już te kilka powyższych przykładów powinno nam uświadomić fakt, że projektowanie logotypu to wieloetapowy proces, poprzedzony dogłębnym researchem i analizą wielu elementów.

Logotyp Kuli
Logo Kuli, zaprojektowane przez Wide Vision

Jak zaprojektować idealne logo?

Zanim zabierzemy się do projektowania logo, warto odpowiedzieć na kilka zasadniczych pytań (które z pozoru mogą wydać się trywialne). 

 

 

Po pierwsze: jakie usługi świadczy nasza firma? Inaczej wyglądają logotypy biznesów kulinarnych, w zupełnie innym stylu będzie logo funduszu inwestycyjnego. Dlatego właśnie warto precyzyjnie określić i uświadomić sobie zakres działalności swojej firmy, co ma kluczowy wpływ na kształt i formę logotypu. 

 

Po drugie: jaka jest nasza grupa docelowa? W przypadku określania grupy docelowej warto brać pod uwagę wiele kryteriów, takich jak płeć, wykształcenie czy kwestie ekonomiczne. Tego typu analiza ułatwia nie tylko stworzenie idealnego logo, ale także jest niezbędna przy opracowywaniu strategii marketingowej i reklamowej. Być może jesteśmy właścicielami ekskluzywnej marki skierowanej do zamożnych kobiet? A może sprzedajemy ubrania, w których chętnie będą pokazywać się zbuntowani nastolatkowe w wieku 15-18 lat? Analiza grupy docelowej i jej charakterystyka często wymaga zlecenia szczegółowych badań fokusowych, które rozwiewają wszelkie wątpliwości dotyczące cech twoich potencjalnych klientów. 

 

Po trzecie: jakie są Twoje wartości? Najkrócej mówiąc – czym kierujesz się w biznesie. Jaką wartość dodaną zyskują osoby kupujące Twój produkt? Może cenisz sobie ekologię, a może równość i tolerancję? Być może wartością dodaną do oferowanego przez Ciebie produktu jest luksus? Cokolwiek to będzie, warto, by logo w prosty i czytelny sposób nawiązywało do wyznawanych przez ciebie wartości. 

 

 

Zobacz też: MARKETING i PR – DLACZEGO PŁACISZ? MOŻESZ ZROBIĆ TO SAM!

 

Odpowiedź na te trzy pytania to początek Twojej przygody z projektowaniem logo. Załóżmy jednak, że masz już jakiś pomysł, bądź (jeszcze) zamgloną wizję swojego logotypu. Jeżeli tak jest, to lepiej sprawdź, czy ktoś nie wpadł wcześniej na podobne rozwiązanie. Zrób research, czyli przekonaj się, co w trawie piszczy.

Wizualizacja logo Pectore Eco na wizytówkach
Logo Pectore Eco, zaprojektowane przez Wide Vision

Zrób dobry research

W tym przypadku research to analiza rynku pod kątem logotypów. Sprawdź, czy podobne pomysły do Twoich zostały już wykorzystane. Jeżeli okaże się, że tak, to zobacz, czy są to logotypy firm z Twojej branży.

 

Dobry research daje Ci także bardzo ważną informację: pokazuje, jakie trendy dominują wśród logotypów w danym segmencie rynku. Informacja ta pozwoli Ci – w zależności od Twoich intencji – wyróżnić się lub dopasować do królującej obecnie „mody”. Trendy logotypów doskonale widać na przykładzie salonów fryzjerskich. Od kilku lat odchodzi się od literalnych, alegorycznych przedstawień fryzjerstwa na rzecz prostych logotypów, które oprócz dobrej fryzury, oferują też komfort, luksus a nawet spełnienie (!).

 

Jest jeszcze jedna zaleta researchu – podsuwa on gotowe inspiracje. Nie bój się przyglądać dokonaniom innych. Być może zauważysz w ich coś na tyle wartościowego, co warto zamieścić także w Twoim projekcie.

 

Zobacz też: Gadżety reklamowe – jakie wybrać dla swojej firmy?

 

Reasumując. Kształt i forma logo zależy od rodzaju Twojej działalności, potencjalnych odbiorców oraz charakteru i wartości, którymi kierujesz się w biznesie. Dobry research pomaga nie tylko zorientować się w trendach dominujących na rynku, ale może być także źródłem inspiracji. 

 

Należy również zaznaczyć, że logo powinno literalnie nawiązywać do profilu Twojej działalności czy Twoich wartości. Na przykład logotyp firmy IT nie musi bazować na rysunku komputera, a wspomniany wcześniej salon fryzjerski może mieć proste logo, bez nożyczek czy pukla włosów. 

 

Jak w takim razie stworzyć logotyp, który będzie informował o profilu Twojej działalności i Twoich wartościach, jednak nie w sposób literalny? Z pomocą przychodzi psychologia koloru i kształtu. 

Psychologia koloru i kształtu a logo

Zacznijmy od kształtu logo. Pamiętaj, że ma ono zapadać w pamięć, a mózg lubi porządek i harmonię, dlatego warto postawić na prostotę i odpowiednie proporcje. Im prościej, tym lepiej – można rzec. Pamiętaj również o tym, że prosto nie oznacza biednie czy przesadnie nowocześnie. Równie dobrze można zaprojektować proste i estetyczne logo hotelu znajdującego się w barokowym zamku, jak i przekombinowany logotyp restauracji serwującej molekularną kuchnię. W prostocie siła, która potrafi przemówić nawet do najbardziej wymagających klientów.

 

Zobacz nasze portfolio i napisz do nas

 

 

Co z kolorami? Tak naprawdę to temat na oddzielny artykuł. Warto jednak wspomnieć o tym, że kolory mają ogromny wpływ na odbiór Twojego logo, a w konsekwencji, Twojej marki. Dla przykładu, kolor zielony kojarzy się ze spokojem, a niebieski z profesjonalizmem, rzetelnością, mądrością, prawdą i dorosłością. Kombinacja tych dwóch kolorów doskonale sprawdzi się przy tworzeniu identyfikacji wizualnej placówki leczniczej czy profesjonalnej platformy internetowej świadczącej usługi z zakresu zdrowia. 

 

Kolory potrafią doskonale grać na emocjach, a niektóre z nich wręcz je prowokują i napędzają. Barwy kojarzone są także z wartościami. Chyba nikt nie zaprzeczy, że zielony przywodzi na myśl ekologię i ochronę środowisko. Warto korzystać z tego typu tropów przy projektowaniu logo swojego biznesu.

Wizualizacja logotypu Henwar
Teczka z logo i identyfikacją wizualną firmy "Henwar", które wykreowaliśmy.

6 wskazówek, jak stworzyć dobre logo

Określiłeś i uświadomiłeś sobie tożsamość swojej firmy. Wiesz, kim jest Twój klient. Sprawdziłeś, co dzieje się na rynku i zebrałeś inspiracje. Masz świadomość, że za emocje i skojarzenia odpowiadają kolory i kształty. Możesz więc przystąpić do projektowania idealnego logotypu. Oto 6 wskazówek, które ułatwią Ci pracę:

  • mniej znaczy więcej – złota zasada
  • pamiętaj o tym, by logo wyglądało dobrze zarówno w wielkim, jak i małym rozmiarze
  • nie używaj więcej niż dwóch krojów pisma
  • projektuj logo w grafice wektorowej
  • zobacz, jak Twoje logo wygląda na tle innych logotypów firm z segmentu rynku, w którym działasz
  • postaraj się, by Twoje logo było uniwersalne – klient powinien łatwo odczytać, o co Ci chodzi 
 
 

Po zaprojektowaniu logo, warto pokusić się o stworzenie księgi znaku, czyli zbioru zasad, według których logo będzie wykorzystywane zarówno wewnątrz firmy, jak i na zewnątrz. Stworzenie brand booka gwarantuje spójną komunikację i zapobiega wizualnemu bałaganowi.

Jak sprawić, by logo stało się legendarne?

Dobrze, masz własne logo. Jak sprawić, by zapisało się ono w kulturze, tak jak logotypy wielkich korporacji (Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, to o tym nie marzył)? Któż z nas nie kojarzy logo Apple czy Starbucksa. Proste i wymowne, stały się symbolami idealnego logotypu. Nadgryzione jabłuszko kojarzy się przecież z jakością i innowacją, a gadżet, na którym jest nadrukowany, zwiększa swoją wartość kilkukrotnie. Kto by nie chciał, aby logo jego firmy stało się synonimem luksusu i prestiżu? Prawda jest jednak bolesna: samo logo nie wystarczy, choćby było najpiękniejszym i najlepiej zaprojektowanym znakiem świata.

 

Zobacz też: Księga znaku – co to takiego?

 

Na wizerunek firmy składa się wiele elementów, takich jak: jakość świadczonych usług, mit założycielski, marketing i PR czy poziom zadowolenia klientów. Dopiero wszystkie te składowe nadają znaczenie naszemu logotypowi. Dzięki konsekwentnej i ciężkiej pracy może stać się on synonimem wartości, które symbolizuje. Nie zapominaj także o tym, że sukces rządzi się swoimi prawami i wymaga odrobiny szczęścia.

Logo "Po pierwsze" w różnych kolorach
Logo Po pierwsze, zaprojektowane przez team Wide Vision

Logo – projektować samemu czy zlecić agencji?

Oczywiście, można zaprojektować logo samemu, niemniej nierzadko kończy się to graficzną katastrofą. By zaprojektować logotyp, nie wystarczy talent i narzędzia. Trzeba jeszcze przejść przez wieloetapowy, skomplikowany proces, co przedstawiono w powyższym artykule. Dlatego właśnie warto zaufać profesjonalnej agencji kreatywnej, która zajmie się wszystkim, od początku do końca. Pokaże Ci i poda dziesiątki argumentów, że warto zrobić tak, a nie inaczej. Podsunie inspiracje i zaprezentuje kilka, często bardzo różniących się od siebie wersji logotypów. Nie bój się jednak mówić głośno o swoich pomysłach. Agencja kreatywna z pewnością weźmie sobie je do serca i sprawi, że zakochasz się w swoim logotypie od pierwszego wejrzenia.


Być może dopiero startujesz z własnym biznesem i potrzebujesz nowego logo. A może myślisz o odświeżeniu starego, już nieco przykurzonego logotypu swojej firmy? Jeżeli tak, to dobrze trafiłeś. Wide Vision od lat projektuje logotypy i kreuje identyfikacje wizualne.


Zapraszamy do kontaktu. Chętnie porozmawiamy o Twoich pomysłach. Zobacz nasze portfolio i napisz do nas

Ostatnie artykuły
Kontakt

Chcesz rozpocząć projekt, zaplanować z nami spotkanie lub po prostu o coś zapytać? Napisz do nas.

WIDE VISION AGENCJA KOMUNIKACJI Sp. z o.o.:

ul. Rolna 179 lok.19
02-729 Warszawa
+48 530 155 311

 

NIP: 521 35 98 165

Regon: 142865974

 

Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,

KRS: 0000390779     

© Wide Vision 2020